يکشنبه ٢٤ آذر ١٣٩٨ - 
1 2
 
صفحه اصلي > مرکز اطلاع رسانی و رسیدگی به شکایات > تغذیه > تغذیه در دوران بارداری 
منو اصلی
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 1594
 بازدید امروز : 215
 کل بازدید : 941031
 بازدیدکنندگان آنلاين : 13
 زمان بازدید : 0.34
 
تغذیه در دوران بارداری
دوران بارداری مهم ترین وحساس ترین دوران می باشد.
دراین دوران هورمون پرژسترون حفظ جنین وتامین ذخیره انرژی را عهده دارمی باشد،تجمع چربی دربدن راتحریک می کند وباعث شل شدن عضلات صاف شده ومنجر به کاهش حرکات روده برای جذب بیشتر مواد مغذی می شود.
برای داشتن جنین سالم افزایش وزن کافی مورد نیاز می باشد سه ماه اول1-2 کیلوگرم،سه ماه دوم 5/4-5 کیلوگرم،سه ماه سوم 5/5-6 کیلوگرم
بیماریهای مادر دردوران بارداری نیز تاثیر بسزایی روی جنین می گذارد مثل کلسترول بالای مادر باعث تغییرات آئورت جنین می شود که در دراز مدت بیماری آترواسکلروز قلبی ایجاد می کند ویاپرخوری عصبی دردوران بارداری منجر به سقط جنین،تولدنوزادکم وزن....می شود.
کودکانی که در زمان تولدکوچک هستند یااز نظروزن نامتناسب (لاغر یاکوتاه) هستند بیشتردرمعرض بیماریهایی مثل فشارخون بالا و....قرارمیگیرند.
پایش مداوم مادران دردوران بارداری بسیار ضروریی می باشد زنان باردار بابیش از چند جنین برای تامین چند قلو باید انرژی مازاد دریافت کنند،البته سن زایمان، تعداد زایمان قبلی ،فاصله بین زایمانها ، وزن مادر قبل از زایمان ودردوران بارداری نیزدر تولد نوزاد سالم بسیار موثر می باشد
کمبودهای تغذیه ای دردوران بارداری جدی است.بخصوص کمبودهای آهن واسید فولیک زیراکمبود آهن منجربه تولد نوزاد کم وزن ونارس،کمبود فولات منجر به سقط جنین ونقص لوله عصبی
می شود .
درصورت ابتلا به تهوع صبحگاهی:
ازمصرف صبحانه های حجیم،پرچاشنی خودداری نمایید.
از غذاهای حاوی کربوهیدرات مثل کراکر ،نان تست،سالاد میوه وسبزیجات درطول روز مصرف نمایید.
مایعات رابین وعده های غذایی مصرف کنید وترجیحاًهمراه غذامصرف نشود.
چون دریافت کلسیم بسیار مهم است درصورت وجود عدم تحمل شیر یا لاکتوز ازغذاهای جایگزین استفاده شود، مثل ماست ،کشک ، بستنی و...
برای کنترل یبوست دریافت مایعات بیشتر (3-2 لیتر)توصیه می شود بامصرف فیبراضافی وفعالیت بیشتر یبوست را کنترل نمایید.
از نمک ید دار استفاده نمایید ولی به میزان کم.
تعداد وعده های غذارابیشتر ولی حجم آنها راکاهش دهید.
غذاراآهسته میل نمایید.
توصیه های غذایی:
مادران باردار باید توجه نمایند که باید از تمام 5 سطح هرم غذایی دروعده های غذایی خود استفاده نمایند.
کربوهیدرات(غلات،حبوبات،برنج....)می توانندکلسیم ،آهن،روی وویتامین ب راتامین نمایند.
میوه ها وسبزیجات منبع خوبی ازویتامین ها ومینرال هایی مثل آهن وفولات می باشد وشما رابرعلیه کم خونی بارداری محافظت می نماید .
اگر دربازارمیوه جات وسبزیجات تازه موجود نباشد می توانید از نوع فریزری یاکنسروی ویا کمپوت آنها استفاده نمایید چون تقریباً خواص آنها را دارامی باشد.
توجه داشته باشید که پختن سبزیجات میزان ویتامین c آنهارا کاهش میدهد باید باحرارت کم وآب کم آنها را بپزیدتا ویتامینها حفظ شود.
شیر ولبنیات منبع غنی کلسیم هستند وکلسیم برای استخوان بندی فزرندان مفید است .
عدم استفاده ازلبنیات باعث می شود جنین شما از کلسیم بدنتان استفاده نماید وشما دردراز مدت دچار کمبودکلسیم شوید .
ترجیحاًازلبنیات کم چرب استفاده نمایید .
باید بدانید که کره فقط چربی است فاقدکلسیم وپروتئین می باشد.
گروه گوشت حاوی آهن وسرشارازپروتیین می باشند.
زنان باردار باید توجه نمایند که غذاهای دریایی مثل ماهی منبع بسیار خوبی برای تامین پروتئین واسیدهای چرب w3می باشند فقط باید دقت نمایند که از محصولات دریایی که حاوی جیوه هستند استفاده ننمایند ازجمله اره ماهی ،کوسه ماهی ...زیرامسمومیت باجیوه منجر به کوری ، فلج مغزی نوزادان می شود.
بایددقت نمودکه در مورد مولتی ویتامین ها ومکمل ها باید طبق تجویز پزشک درصورت نیاز مصرف شود چون استعمال بیش از حد نیاز دردوران بارداری منجر به صدماتی به جنین خواهدشد.
موادی که مصرف آنها به جنین آسیب می رساند:
الکل:مصرف الکل منجر به سندرم جنین الکلی می شود.
سیگار:وزن کودک راهنگام رادر هنگام تولد کاهش می دهد.
کافئین:باید مصرف چای وقهوه را محدود نمایید.
دارو:بدون اجازه پزشکتان دارو مصرف ننمایید.
در ضمن ازخورن غذاهای خام یا نیم پخته خودداری نمایید
ازلبنیات پاستوریزه نشده استفاده ننمایید
قبل از پختن گوشت قرمز وماکیان منجمد آنها را کاملاً یخ زدایی نمایید
منابع :
چارلز وان وی-کارلایرتون-جونز اسرارتغذیه( اصول تغذیه وتغذیه گروههای ویژه) ترجمه:زهراسیف
استوارت تراسول الف ب پ تغذيه ترجمه:دكتردرستي مطلق،محمد حسن گلزاري ،دكتر سيد علي كشاورز
سیلویا اسکات-استامپ تغذیه ومراقبت مبتنی برتشخیص ترجمه:خدیجه رحمانی،نوشین شهیدی،دکتر سعید حسینی ،گلبن سهراب،دکتر لیلا آزادبخت
http://www.webmd.com/parenting/nutrition-two-7/dos-donts
http://search.who.int/search?q=pregnancy+and+diet
http://pregnancychildbirth.suite101.com/article.cfm/pregnancy_diet
 

 

امتیازدهی
پیوندهای مهم
پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری

پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

پایگاه اطلاع رسانی دولت

نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری
 
معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی
شهید بهشــتی
آدرس : تهران - خيابان وليعصر- روبرو پارك ساعي-خيابان آبشار-پلاك47-معاونت غذا و دارو
کدپستی : 1434743397
تلفن : 84248 - 021
پست الکترونیک : fdo@sbmu.ac.ir

 

© تمامی حقوق این سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شهید بهشتی می باشد.